NGO'en Miljøpunkt Indre By-Christianshavn har målt partikeludledningen fra buslinje 5A. Ved fire lejligheder viste tælleren mere end en halv million partikler. En enkelt gang stod måleapparatet sågar helt af.
Partikler er blandt de mest skadelige, der findes, og kan overføres fra lungerne til blodet og cirkulere i organismen, oplyser Det Økologiske Råd.
Partiklerne er kategoriseret som kræftfremkaldende på højeste niveau af Verdenssunhedsorganisationen
Busserne, der kører fra Københavns Lufthavn til Husum, på linje 5A er af ældre dato. Da de blev bygget i 2007 og 2008, var miljøkravene ikke så skrappe som i dag. Dengang var kun partiklernes samlede vægt afgørende.
Hvis de blev lavet i dag, ville de ifølge Kåre Press-Kristensen ikke få lov at køre i København.
Movia afviser kritik
- Det er et hul i miljøloven, og det er rigtig ærgerligt, at de her busser kører rundt og forurener fuldstændig ekstremt, siger Kåre Press-Kristensen til metroxpress.
Miljøstyrelsen har vurderet, at P-TRAK ikke er velegnet til kontrolmåling af udledning af partikler
Målingerne fra Miljøpunkt Indre By-Christianshavn er taget med et såkaldt P-TRAK måleapparat. Og netop det apparat giver busselskabet Movia ikke meget for.
- Miljøstyrelsen har vurderet, at P-TRAK ikke er velegnet til kontrolmåling af udledning af partikler, siger Søren Englund, centerchef i Movia.
Det Økologiske Råd og Kåre Press-Kristensen mener dog godt, at man kan bruge P-TRAK målinger.